Tuesday, May 25, 2010

.Keserasian memilih jodoh.

Selamat Pagi kepada semua! :)

Cik nana patutnya ada discussion utk assignment group utk subject tunggal, Commercial Law pukul 9 pagi. haha. tajuk Hire-Purchase. harap2 dipermudahkan utk menyiapkan. due date minggu depan! wah wah. ni saje nak berkongsi sedikit info kepada rakan2 yg sudi membacanya sampai habis. :)

Ahli Psikologi, Dr Kevin Leman membuat huraian mengenai hubungan pasangan mengikut urutan dalam keluarga. Terpulanglah kepada kamu semua utk percaya atau tak. yg mane betul dijadikan panduan, yg
mane tak betul tu abaikan saje~


  • Sulung dengan Sulung : Berpeluang besar utk sering bertegang urat. Masing-masing sentiasa suka berkeras atau pun dalam menentukan siapa pemberi dan penerima perintah.Jika hubungan cinta terjalin, ia memerlukan jiwa besar dan kesabaran dalam menjalani hubungan seperti ini.

  • Sulung dengan Tengah : Sudut negatif dari hubungan ini adalah kemungkinan berubahnya sikap si anak tengah untuk menyenangkan si sulung. Anak tengah adalah psgn yg serasi utk siapa saja. Meskipun begitu, ia sering kali menganggap si sulung sebagai yg suka menggertak dan menakutkan. Jika anak tengah berpasangan dgn anak sulung, maka sering kali ia harus merelakan keinginan dan impiannya demi pasangannya. namun jika si tengah cenderung bersikap seperti anak bongsu, mereka dapat menjadi pasangan yang cukup serasi.

  • Tengah dengan Tengah : Psgn ini dpt pergi ke mana pun dan memutuskan apa pun yg mereka sukai. Mereka dapat menjadi sangat serasi, apabila yg satu cenderung seperti anak sulung dan psgnnya seperti anak bongsu. Dengan begitu, mereka berdua dapat saling melengkapi. Namun, anak tengah biasanya suka menyimpan rahsia.Hal ini sudah tentu dapat menjadi halangan serius dalam berkomunikasi.Bagaimanapun, masalah akan mudah dan cepat selesai kerana mereka pandai berkompromi dan menjunjung tinggi perdamaian.
Sulung dengan Bongsu : Kombinasi paling serasi. si sulung dapat mengajar pasangannya, utk bertindak lebih teratur dan dewasa, terutama saat menghadapi masalah serius. Sementara, si bongsu dapat seimbangkan sikap serius si sulung dengan mengajaknya bersantai atau sekadar duduk sambil berkhayal mengenai masa depan.

  • Tengah dengan Bongsu : Hubungan ini akan berjalan lancar. bila si anak tengah cenderung bersikap seperti anak sulung. Jika anak tengah menunjukkan ciri sejati, maka ia akan terbawa-bawa gaya si bongsu yang lebih santai dan suka mengikut kehendak diri sendiri. Ini berlaku, terutama apabila anak tengah ini adalah perempuan.

  • Bongsu dengan Bongsu : Berhati-hatilah! Bersama psgn yang seirama memang menyenangkan. Namun bila tidak melihat kenyataan, kamu akan sukar utk mengawal situasi.


Kesimpulannya, sila periksa dan check dulu status si dia dulu! :P *tiada paksaan utk m'percayai, sekadar suka2 utk menulis*

Sumber : Remaja Mei 2010




a person who truly loves you is SOMEONE who sees the pain in your eyes while EVERYONE else believes in the smile on your face...






p/s : anak sulung memang susah nak mengaku kalah! ada bran? hoho.sila highlight di sini, saye anak sulung. :P
www.tips-fb.com

22 gigitan apple:

Ery Farieha said...

haha
nak carik sulong plak la lepas ni
dah penah terkene tengah-bongsu & bongsu-bongsu.
tp mmg tengah-bongsu itu lbh ok =)

kakna said...

ade benarnya juga kajian ni..

.Cik Nana. said...

Ery : yea. sila cari sulung. heee. all da best :P
Kak Na : maybe..depends pada yg mempercayainya..hiks..

nyna said...

menarik lah yang ini :)
tmbah2 yang tengah dengan bongsu.
ade mcm betul jugak. ^^

.Cik Nana. said...

Nyna : sebab awk yg tengah or bongsu? heee. :D

ASaDa RyutaRo said...

hohoho~ pernah terbaca benda ni dulu2..

hurm.. ni hasil kajian psikologi sikap manusia. hee :)

kdg ada betulnya.. tp tak semua sama.. hee =)

.Cik Nana. said...

Asada : hoho. lepas ni nak wat minor psikologi lak.ley ke? heee.

c.u.m.i said...

wah nana...
info yang sangat berguna...
mengikut kajian pun memg mcm tu kn...
kihkih... :)

.Cik Nana. said...

naba, hikss. sile jadikan info ni sbg panduan yg berguna. all da best! <3

fiera said...

nana! suka suka! sy da dpt info da ttg hubungan sy. kamu membantu ari ini. hehe. :D

Anonymous said...

menarik2...(",)

m3.mys3lf.i said...

maybe betol..
as an example me and my partner..
my pertner anak sulung, and i anak tengah..

Sidratul Muntaha said...

Macam tak nak percaya tapi maca ada logik jugak.Tak ada pengalaman lagi tapi bole dijadikan tunjuk ajar once day.Thanks nana. :)

Amanina said...

selalu jugak anak sulung suka mengalah. malas nak gaduh2. :D

my name is mimie said...

erm, nk cri anak sulung la..
baru leh serasi...ahahaha..

cik ila said...

ak sulong... dah dapat bongsu...si bongsu mint yg lain.. so ....ak serender lah....hehe...

MuNsYi SaMa said...

ketiga dgn tunggal?haha

kna take note ni.

.Cik Nana. said...

fiera : bagus la kalaw suke. glad to hear that. :)

anon : mmg menarik :P

me,myself,i : sulung and tengah?what a combination! hoho.

atin: eyh takde pengalaman?takpe2..info di mase akan datang. :D

nina : kalo saye xnak mengalah!xkire.haha..

mimie : sile cari..all da best! :D

ila : aik..bunyik cam frust ja?xpe2..kumbang berekor2..he3..

munsyi : mane ade tunggal la cik munsyi oi~he3..

Ezzaty Saadah said...

s0wy xk0men awai..
xcayer sgt..hehe

"tgh ngan b0ngsu"
ni berlaku, terutama apabila anak tengah ini adalah perempuan...
-->Hubungan ini akan berjalan lancar...

xlancar pn..minyak petr0l da abiz tgh jalan..haha =P

norhafiz said...

tu kalo 3 beradik je ke? sulong, tengah, bongsu?
kalo 5 bradik? hahah...

.Cik Nana. said...

ezzaty : buat lawak antarabangse :p tapi nana faham maksod tuh..

.Cik Nana. said...

hafez : jaat..bahan org!! mwahaha..